Vrouwelijke ondernemers kijken meer naar aanschafwaarde

13 december 2018 9 keer bekeken 5 minuten leestijd

 

Bij de aanschaf van een nieuwe auto maken vrouwelijke ondernemers vaker een verantwoordelijke keuze dan mannelijke ondernemers. Dit blijkt uit onderzoek van crocolease.nl

 

Vrouwelijke ondernemer verkiest aanschafwaarde boven merkreputatie

In het onderzoek is aan 600 zelfstandige gevraagd welke factoren zij belangrijk vinden bij het aanschaffen van een nieuwe auto. Ze konden hierbij kiezen uit het comfort, de reputatie, bijtelling, aanschafwaarde, milieuvriendelijkheid en de veiligheid van het voertuig. Hieruit kwam naar voren dat over het algemeen ondernemers comfort, wegligging en veiligheid de belangrijkste factoren vinden bij de aankoop van een nieuwe auto.

 

Toch blijkt dat er een aantal verschillen bestaan wanneer er naar mannelijke en vrouwelijke ondernemers afzonderlijk wordt gekeken. Zo blijkt dat mannelijke ondernemers meer waarde hechten aan het merk en de reputatie van de auto dan vrouwelijke ondernemers. Vrouwelijke ondernemers daarentegen zijn meer gericht op de aanschafwaarde en de veiligheid van het voertuig.

Ondernemers hechten weinig waarde aan de milieuvriendelijkheid van de auto, slechts 20% van de ondernemers vindt dit een belangrijke factor bij de aankoop van een nieuw voertuig. Er wordt het minste waarde gehecht aan bijtelling bij het aanschaffen van een nieuwe auto. Bijtelling zijn de fiscale kosten die moeten worden betaald bij het privé gebruik van een auto.

 

Het volledige onderzoek is te lezen op: Onderzoeksrapport autogebruik ondernemers 2017