Private lease blijft toenemen: uitgaven stijgen ook

14 december 2018 43 keer bekeken 5 minuten leestijd

Naar schatting rijden er al zo’n 860.000 leaseauto’s rond in Nederland. Daarvan is een groot deel private lease. Waar automobilisten in eerste instantie nog wel vooral voor de goedkope deals kozen, durven consumenten ook al meer duurdere contracten af te sluiten.Geen onderhoud, verzekeringen of pechhulp regelen. Veel mensen die private leasen hoeven alleen nog maar te tanken. Het product is dan ook populair, stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappij (VNA) in een rapport.Zo was private lease in 2017 zelfs goed voor 60% van de groei binnen de leasemarkt. Daar tegenover staat zakelijke lease, verantwoordelijk voor 27% van de groei, en het leasen van bestelauto’s met 13%.

 

Wereldwijd meer interesse voor private lease

De grote interesse voor private lease is wereldwijd, zo blijkt uit een analyse van het aantal zoekopdrachten naar de leasevorm op het web (zie embedcode grafiek). Hoewel ‘financial leasen’ in de Verenigde Staten ook een veelgebruikte zoekterm is, lijkt ‘private leasen’ in onder meer Europa de interesse te hebben gewekt.
Gupjes of grote wagens
Verwante zoektermen aan private lease zijn in Nederland voornamelijk Kia Stonic, Hyundai Kona en Seat Arona. Voor financial lease wordt er bijvoorbeeld meer gekeken naar Mercedes en Tesla.

Dit beeld komt overeen met het beeld dat het CBS schetst over de periode van 2011 tot 2016. Bij operational lease, waar private lease onderdeel van is, zijn de echte premium auto’s nog minder populair. Daar worden vooral auto’s uit het A-segment, door TopGear ook wel de ‘gupjes’ genoemd, gekozen. Volkswagen Up is bijvoorbeeld een veel gekozen merk. 

Toch lijken consumenten inmiddels steeds meer bereid te zijn om meer uit te geven aan leaseauto’s. VNA stelt dat veel leaserijders steeds vaker kiezen voor maandbedragen van 300 tot 400 euro in plaats van 200 tot 300 euro. Ook kiezen mensen steeds vaker voor langere contracten, van bijvoorbeeld drie jaar.
Beperkingen van groei
Hoewel private lease de laatste jaren stijgt en de gehele leasemarkt groeit, is het nog de vraag of uiteindelijk iedereen de stap wil wagen. Er kleven voorlopig in elk geval nog wel wat nadelen aan leasen.

Lease beinvloed schadevrije jaren

Zo heeft lease invloed op schadevrije jaren: deze kunnen op een gegeven moment verlopen zijn omdat iemand lange tijd geen auto bezit. Leasen is bovendien gewoon een lening: wie een hoog maandbedrag betaalt, kan bijvoorbeeld meer obstakels tegenkomen krijgen bij het aanvragen van een hypotheek.
Ook is het volgens de Consumentenbond nog steeds goedkoper om gewoon een auto te kopen, indien iemand dat van eigen paargeld kan betalen en geen lening voor de aankoop af hoeft te sluiten.

Embedcode: