Ga naar inhoud

Nederlandse particulier laat Duitse diesel staan

Nu ook diesels van voor 2015 niet meer welkom zijn in de Duitse Umweltzones, zijn er straks grofweg 10 miljoen voertuigen praktisch onbruikbaar in veel grote steden. Leasescanner zocht uit of wij ons in Nederland gaan opmaken voor een tsunami aan Duitse diesels.

Nieuwe uitspraak

Op 27 februari 2018 heeft de hoogste Duitse bestuursrechter besloten dat nu ook oudere dieselauto’s een verbod krijgen om zich in de Umweltzones te begeven. Het betreft hier diesels die niet voldoen aan de Euro 6 emissienorm, die sinds 2015 verplicht is. Door deze nieuwe uitspraak hebben steden dus de mogelijkheid om ook relatief nieuwe diesels te weren die ‘slechts’ voldoen aan de Euro 4 of 5 emissienorm. Dit gaat om voertuigen die voor 2015 zijn geproduceerd. Het kan dus een auto van tien jaar oud zijn, maar ook een diesel die net iets langer dan drie jaar in iemands bezit is.

Waardevermindering

Een ruwe schatting vertelt ons dat van de grofweg 15 miljoen diesels in Duitsland nu 10 miljoen van deze voertuigen niet zullen voldoen aan de nieuwe norm. Een gedeelte van dit aanbod zal zijn weg vinden via export naar omliggende landen waaronder Nederland.

BOVAG Nederland: Nederlandse particulier opzoek naar compacte benzine auto

Tom Huyskens van BOVAG Nederland vertelt: “Lagere restwaardes en aanschafprijzen maken een buitenlandse diesel misschien voor wat meer mensen interessant, maar de Nederlandse particulier is juist vooral op zoek naar compacte en middenklasse-auto’s op benzine met weinig kilometers”.

Ook uit analyses van de zoekvolumes door Leasescanner blijkt tot nu toe nog geen run op goedkopere diesels uit Duitsland.

Gerelateerde artikelen

Geplaatst in

Nederlandse particulier laat Duitse diesel staan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *