Elektrisch rijden steeds populairder

14 December 2018 92 keer bekeken 5 minuten leestijd

Schone kilometers, steeds makkelijker laden en een toenemende actieradius: Elektrisch rijden heeft de toekomst. Het is niet alleen comfortabel en stil, maar ook nog eens duurzaam. Daarnaast profiteert de elektrisch rijder van een lage bijtelling (slechts 4%).

Instappen

Wie eenmaal een stap heeft gezet in een duurzame auto, stapt niet zomaar weer uit. Dat blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017. Van berijders van een lage bijtellingsauto (0/4/7%), kiest de helft erna voor een elektrische auto. In 2016 kiest 7% van alle rijders een voor een elektrische auto, in 2017 is dit al 13%. De vraag neemt toe, en onderzoekers van het Economisch Bureau van ING voorspellen dat er in 2035 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht zullen worden. Vooroordelen over weinig oplaadmogelijkheden, een korte actieradius en de hoge prijs kunnen van de baan. Elektrisch rijden staat op een omslagpunt.

Schoon en comfortabel

Tijdens het rijden stoot de elektrische auto geen CO2 uit, en daarmee is het een duurzaam alternatief. Bovendien veroorzaakt de auto geen geluidshinder, wat ten goede komt aan de leefbaarheid. Een elektrische auto is een automaat. Hierdoor kun je comfortabel achter het stuur zitten. Thuis, op kantoor, onderweg, je kunt de auto overal opladen. Nederland heeft de hoogste laadpunt-auto ratio ter wereld en dus een groot netwerk aan laadpunten: er zijn meer dan 30.000 publieke laadpunten. Via apps als social charging kan je gemakkelijk zien of een laadpunt vrij is, en aangeven dat je graag wilt laden op een bepaald laadpunt.

Financiële voordelen

Niet alleen levert elektrisch rijden een bijdrage aan het milieu, ook profiteert de elektrisch leaser van een lage bijtelling (slechts 4% in plaats van 22%). Volledig elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting. Ook heeft een elektrische auto minder onderhoud nodig, en betaal je natuurlijk niks aan tankkosten.

Ruime keuze

Autofabrikanten introduceren steeds meer goed geprijsde elektrische auto’s met een grotere actieradius. Van paal tot paal rijden? Nee, uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2017 blijkt dat maar liefst 83% van de elektrische auto berijders de actieradius voor dagelijks gebruik voldoende vindt. Er zijn elektrische auto’s in verschillende prijsklassen.

Voorbeelden van elektrische leaseauto’s zijn:

  • Tesla Model S 85 BASE. Actieradius: 490-632 km (NEDC)
  • Tesla Model X. Actieradius: 417-565 km (NEDC)
  • Renault Zoe Q210. Actieradius: 240 km (NEDC)
  • Citroën C-Zero. Actieradius: 160 km (NEDC)
  • Citroën e-Berlingo. Actieradius: 170 km (NEDC)
  • Nissan Leaf Tekna. Actieradius: 378 km (NEDC)
  • Volkswagen e-Up. Actieradius: 160 km (NEDC)
  • Volkswagen e-Golf. Actieradius: 300 km (NEDC)
  • BMW i3. Actieradius: 190-300 km (NEDC)
  • Hyundai IONIQ electric. Actieradius: 280 km (NEDC)
  • Kia Soul. Actieradius: 212 km (NEDC)
  • Mercedes B-Klasse Electric Drive. Actieradius: 200 km (NEDC)
  • Mitsubishi iMiEV. Actieradius: 160 km (NEDC)
  • Opel Ampera-e. Actieradius: 520 km (NEDC)
  • Peugeot iOn. Actieradius: 150 km (NEDC)
  • Peugeot Tepee Electric. Actieradius: 170 km (NEDC)