De toekomst van elektrische private lease

14 december 2018 68 keer bekeken 5 minuten leestijd

Het rijden in een elektrische auto wordt steeds populairder. De verkoop van volledige elektrische auto’s is vorig jaar met maar liefst 132 procent gestegen. Toch is de elektrische auto niet voor iedereen een voor de hand liggende optie bij het uitzoeken van een nieuwe wagen. Een hoge aanschafwaarde en dus dure verzekering, onzekerheid over kosten, accu en restwaarde zijn een aantal nadelen van een elektrische auto. Daarnaast is het ook lastig om een laadpaal te verkrijgen bij de voordeur. Een mogelijke manier om al deze nadelen te ondervangen is om een elektrische auto privé te leasen. Toch is de vraag en het aanbod van elektrische auto’s nog niet erg hoog. Uit cijfers van de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) blijkt dat van alle private leaseauto’s slechts 2% elektrisch is. Leasescanner.nl heeft onderzocht hoe het staat met de huidige elektrische private lease markt en de toekomst hiervan.

Private lease heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Het is niet meer een vereiste dat een consument een auto zelf bezit. Naast de standaard wagens die worden aangeboden voor private lease wordt er tegenwoordig ook een aantal elektrische auto’s aangeboden. Leasemaatschappijen zijn hiermee begonnen om af te tasten wat de consument hiervan vindt, en in hoeverre hier gebruik van wordt gemaakt. Op dit moment lijkt dit nog niet heel succesvol. Er is nog niet zoveel vraag naar elektrische auto’s voor private lease. Als gevolg hiervan bieden leasemaatschappijen nog weinig elektrische auto’s aan. En dat is jammer, want het blijkt wel uit onderzoek van leasescanner.nl dat het leasen van een elektrische auto voordeliger is dan kopen.

In het regeerakkoord staat als doelstelling dat in 2030 nieuw alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden. Op dit moment lijkt dit nog niet haalbaar, aangezien dit financieel niet mogelijk is voor elke consument. Er kan dus worden geconcludeerd dat er een hoop moet veranderen in de toekomst. Ook de VNA houdt zich hier actief mee bezig. Zij proberen bijvoorbeeld de overheid te overtuigen dat de ambitie in het regeerakkoord alleen behaald kan worden als de overheid het voor de consument een stuk makkelijker, lees goedkoper maakt. De overheid heeft bijvoorbeeld een aantal fiscale regelingen waardoor het financieel aantrekkelijker wordt om een elektrische auto te leasen. Een goed voorbeeld hiervan is de MIA (Milieu-investeringsaftrek). Deze maatregel bestaat voor alle duurzame bedrijfsmiddelen. Voor de elektrische lease sector komt het erop neer dat de leasemaatschappij een deel van de investering in de elektrische auto van zijn winst kan aftrekken, zodat hij minder winstbelasting betaalt. Dat voordeel kan worden doorgegeven in de maandelijkse leaseprijs voor de consument. Deze maatregelen zijn er dus wel, alleen niet goed zichtbaar voor de consument.Wanneer het op handen zijnde klimaatakkoord wordt gepresenteerd, komen er waarschijnlijk nog meer nieuwe maatregelen naar voren voor de stimulatie van elektrische private lease. Achter de schermen wordt er dus hard gewerkt aan de toekomst voor elektrische private lease.

Een groot struikelpunt voor elektrische private lease blijft toch de kosten per maand. Wanneer een consument een private-leasecontract wil afsluiten kan hij al in een auto rijden voor minder dan 200 euro per maand. Dit komt omdat er een hoop aanbod is van vooral kleine auto’s in de private lease sector. Voor de elektrische private lease bestaan er maar weinig goedkope opties. Een Volkswagen E-up heeft al een aanschafwaarde van 25.200 euro. Het is dan ook logisch dat het maandelijkse tarief voor het leasen van deze elektrische auto erg hoog ligt. Daarnaast is de vraag voor zakelijke elektrische lease is groter (want lage bijtelling), dus is het aanbod logischerwijze ook groter. Als een leasemaatschappij dan financiële stimulering kan toepassen zoals de MIA, wordt dit waarschijnlijk eerder toegepast voor de zakelijke lease sector dan voor de private lease sector. De leasemaatschappijen willen waarschijnlijk wel graag aanbieden, maar de vraag van de consument laat nog op zich wachten.
Om er in de toekomst voor te zorgen dat elektrische private lease aantrekkelijker wordt voor de consument zal de overheid hier actief campagne voor moeten voeren. Een mogelijke manier is het inzetten van ‘voorbeeldrijders’, die laten zien wat de voordelen zijn van elektrisch rijden.

Daardoor kan er interesse worden gewekt bij de consument voor een elektrische auto. Pas als dit bereikt wordt zal de consument onderzoek gaan doen naar de mogelijkheden van elektrisch rijden. Als er op deze manier vraag wordt gecreëerd, kunnen de leasemaatschappijen op hun beurt weer op inspelen door meer private leaseauto’s aan te bieden. Door het inzetten van bijvoorbeeld de MIA binnen de private lease sector kan de prijs per maand voor de leaseauto dan ook echt aantrekkelijk worden voor de consument. Kortom, de toekomst van elektrische private lease kan heel rooskleurig zijn als er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De overheid moet de eerstkomende jaren nog financieel bijspringen, actief campagne voeren om vraag te creëren en leasemaatschappijen moet hierop inspelen met een goed aanbod voor de consument.